مقایسه نژاد جرسی و هلشتاین

مقایسه نژاد جرسی و هلشتاین

مقایسه نژاد جرسی و هلشتاین 800 450 baharan

مقایسه نژاد جرسی و هلشتاین

از ویژگی های بارز نژاد جرسی می توان به درصد بالای چربی شیر، رنگ شیر متفاوت و مقاومت بالای این گاو ها به بحث استرس گرمایی اشاره کرد.  شیر تولیدی از این نژاد ، بیشترین درصد چربی را در میان سایر گاوهای شیری دارد که عددی در حدود ۴٫۸۵ درصد بوده و به دلیل چربی بالا و وجود کاروتن زیاد رنگ شیر زرد رنگ است.

گاوهای نژاد جرسی نسبت به نژاد هلشتاین ، مدت ۳۰ روز روزهای باز کمتری دارند و همچنین تعداد تلقیح به ازای آبستنی در گاو هلشتاین ۲٫۴ ولی در نژاد جرسی ۱٫۹ می گزارش کردند اما میزان وقوع مجدد ورم پستان و تب شیر در گاوهای نژاد جرسی نسبت به نژاد هلشتاین بیشتر بود.

در پژوهشی به بررسی تولید شیر، بازدهی خوراک و مصرف خوراک گاوهای هلشتاین ، جرسی ، هلشتاین فریزن و آمیخته های دو رگ آن ها در مزارع گاو شیری تجاری پرداختند.

آن ها ۵۰۸ گله هلشتاین ، ۱۰۰ گله جرسی و ۱۷۱ گله دورگ از این دو نژاد را از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ در دانمارک مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس این پژوهش میانگین تولید شیر تصحیح شده برای نژاد هلشتاین ۳۰٫۴ کیلوگرم و برای نژاد جرسی ۲۷ کیلوگرم بود.

گاوهای جرسی نسبت به هلشتاین بازده ای بالاتری برای تولید شیر دارند که مهمترین دلیل آن را استفاده بهینه تر از علوفه ها است (به طور ساده تر قابلیت هضم علوفه ها در گاوها جرسی نسبت به هلشتاین بیشتر است)

وزن بلوغ گاوهای جرسی در این مطالعه بین ۴۱۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم و گاوهای هلشتاین ۶۱۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم گزارش شد.

مصرف خوراک گاوهای هلشتاین ۲۲٫۶ کیلوگرم و در مقابل گاوهای جرسی ۱۸٫۸ کیلوگرم بود.

همچنین در تولید های بالاتر از ۲۷  لیتر، بازدهی نژاد جرسی کاهش پیدا میکند.

در واقع گاوهای نژاد جرسی به جیره ای غنی تر (میزان پروتین ۱۶٫۹ درصد) از گاوهای انتظار زایمان هلشتاین نیاز دارند.

درنتیجه مشخص می شود که گاوها جرسی به نسبت به میزان پروتین بیشتری نسبت به گاوهای هلشتاین در جیره نیازمند هستند.

شیر گاو جرسی را برای تولید خامه و پنیر بسیار مناسب دانستند به طوری که برای تولید ۵۰۰۰۰۰ تن خامه به بیش از ۵ بیلیون کیلوگرم شیر گاو هلشتاین و در مقابل ۳٫۹۹ بیلیون کیلوگرم شیر جرسی نیازمند هستیم.